poniedziałek, 27 stycznia 2014

Citroen Xm 3.0 V6 12V PRV sprzęgło

Krótki opis prac przy sprzęgle, które wykonałem przy okazji wyjmowania silnika z mojego XMa. Jego konstrukcja jest dość nietypowa, bo docisk jest ciągniony a nie pchany. Podobne rozwiązanie było w Citroenach 2,5TD no i oczywiście w Peugeocie 605 z silnikiem PRV


Po zdemontowaniu skrzyni biegów okazało się że cały zestaw jest jeszcze oryginalny - sygnatury Valeo i numery które rozszyfrowałem jako data produkcji  - rok 1995 :).

Następnym zdziwieniem było to, że łożysko oporowe zostało w docisku i nie specjalnie chciało się odczepić. I na tym właśnie polega "odwrotne" sprzęgło - żeby je zwolnić trzeba ciągnąć docisk, a żeby to było możliwe, łożysko musi być z nim połączone. Po kilku chwilach namysłu i przeszukaniu youtuba pod hasłem "pull clutch release bearing removal" poznałem na to sposób: przez szczelinę w obejmie docisku trzeba rozchylić ukryty pierścień i gotowe :)


Uszczelniacz wału profilaktycznie do wymiany, nowe okładziny tarczy nabite.
Łożysko złącza się z dociskiem podczas montażu skrzyni. Ważny moment bo jak pójdzie coś nie tak, to trzeba wszystko montować jeszcze raz.

2 komentarze:

  1. Własnie nabyłem takie cudo XM 2,5TD z odwrotnym sprzęgłem i wyskoczyła zawleczka ;( . Dzięki za wpis Dzięki niemu wiem jak naprawić . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia w naprawie. Niektórzy mówili, że żeby dobrać się do sprzęgła wystarczy wyjąć samą skrzynię biegów bez silnika Ale wg trzeba wyciągnąć całość. Łożysko ciężko było znaleźć ale udało się w Sulejówku w sklepie z częściami do francuzów,

      Usuń